środa, 17 grudnia 2014

Tattwa - Dobowy zegar przemian

Co to jest tattwa i jak ją wykorzystywać w codziennym życiu 


Nazwa tattwa pochodzi z języka sanskryckiego (języka jogów i magów) i oznacza po prostu ruch, zasadę, prawo, żywioł. Tattwy można określić jako biorytm kosmiczny "średniego zasięgu", jako elementy czy żywioły, energie pięciu żywiołów działające w rytmie dobowym. Do tego samego pasma należy rytm dobowy, miesięczny, roczny. Istnieją cykle biorytmów długotrwałe sięgające setek i milionów lat jak również trwające ułamki sekund. Pełny cykl tattwiczny trwa 120 minut czyli 2 godziny zegarowe i nazywany jest Pańćatattwą. Pięć tattw w cyklu tattwicznym wyznacza jeden z najpopularniejszych rytmów do medytacji i innych ćwiczeń jogi oraz kalaripayat (sztuki walki). W tym czasie co 24 minuty następuje emanacja kolejnej tattwy, 5 razy 24 minuty daje równo 2 godziny zegarowe. Ze wschodniej medycyny wiemy także, że co 2 godziny aktywny jest inny meridian (nadi) jednego z organów wewnętrznych czyli inny obieg prany w narządach i systemach organizmu człowieka. 

Przemiany pięciu żywiołów - zegar tattwiczny

Zawsze o wschodzie Słońca w danym miejscu na Ziemi rozpoczyna działanie tattwa Akaśa (duch, eter, przestrzeń), często na kartonowych zegarach szczęścia oznaczana kolorem czarnym (jak niebo w nocy) lub kolorem indygo-fioletowym. Po niej, po 24 minutach następuje tattwa Wiatru (oznaczana zwykle jako zielona lub niebieska), a dalej w takich samych odstępach czasu tattwy: Ognia (czerwona lub pomarańczowa), Wody (biała) i Ziemi (żółta, złocista). Po upływie dwóch godzin cykl rozpoczyna się od nowa drganiami tattwy Akaśa (czarnej, indygo). Właśnie w takim dwugodzinnym cyklu zegar biologiczny odmierza także impulsy w nadis czyli w kanałach energetycznych organizmu. 

Wystarczy znać dokładny lokalny czas wschodu Słońca (Surya, Ravi) w danej miejscowości, aby określić fazę tattwy, a co za tym idzie, przeanalizować swoje działania, zaplanować je, dostosowując do rytmu kosmicznego działania żywiołów, elementów. Ruch obrotowy Ziemi trwa 24 godziny, a jej roczny ruch obiegowy wokół Słońca sprawia, że godzina wschodu Słońca w danej szerokości geograficznej zmienia się cyklicznie. Cykl ten powtarza się w kolejnym roku kalendarzowym. Księżyc obiega Ziemię w ciągu 28 dni, a jego przeciętna, średnia prędkość mierzona w stopniach wynosi 1 stopień na 2 godziny zegarowe, czyli 12 stopni na dobę. Natomiast obserwowane z Ziemi Słońce przemieszcza się ruchem pozornym około 1 stopień na dobę. Rytmy Tattwiczne tworzą impulsy kolejnych Tattw, Żywiołów, Elementów Przyrody. Cykl rozpoczyna się od wschodu Słońca, a każda Tattwa pulsuje przez 24 minuty. Tak więc Pięć Tattw, Pięć Żywiołów, przechodząc rytmicznie jedna w drugą, dokonuje w ciągu 2 godzin jednego pełnego Impulsu Zmiany (Przemiany), co jest ważne dla uzdrowicieli, bioenergoterapeutów, szamanów, cudotwórców czy akupunkturzystów. Pięć energii Żywiołów (Tattw) przechodzi przez każdy meridian w cyklu dwugodzinnym. 


Jak działają tattwy - jak pracują żywioły


Tattwa Akaśa ma naturę zimną (chłód kosmosu), ograniczającą, reprezentuje kosmiczne zasady i prawa, w tym ograniczenia prawa karmana. Jej wpływ zazwyczaj jest niszczący, hamujący, chyba, że ktoś rozpuścił karman i jest bliski wyzwolenia, Kaivalyam. Kiedy ona panuje, najkorzystniej jest powstrzymać się od wszelkiego działania albo przynajmniej zmniejszyć aktywność, odpoczywać, być na luzie, nie wysilać się, a raczej skupić w sobie, oddać się refleksji. O wschodzie Słońca należy skupić się na przestrzeni rozpoczynającego się dnia. Kiedy ponownie jesteśmy pod jej wpływem, należy oczyścić i uporządkować swoją wewnętrzną i zewnętrzną przestrzeń. Akaśa Tattwa oznacza, że człowiek naturalnie co 2 godziny zegarowe powinien mieć 24 minuty pauzy na spokojne poukładanie swojego wnętrza. 

Tattwa Vayu, Wiatr, Żywioł Powietrza, ma naturę chłodną i zmienną. Okres jej panowania to czas refleksji, porządkowania swoich myśli i wyobrażeń, komunikowania się, pracy umysłowej, naukowej. Sprzyja rozpoczynaniu podróży, wycieczek, spacerów. Niewskazane są zimne kąpiele. Należy unikać plotek, obmawiania. 


Tattwa Tejas, inaczej Agni, Ogień, Żywioł Ognia, ma naturę gorącą, pobudzającą i w związku z tym wpływa na zwiększenie aktywności, przedsiębiorczości. Jest to pomyślny czas, aby podejmować odważne działania. Pobudza śmiałość i zdecydowanie. Czas Agni to czas zarówno wzlotów jak i upadków, wojen i zamieszek. Podczas jej trwania należy bardzo uważać, gdyż sprzyja powstawaniu konfliktów, wypadków, katastrof, itp.

Tattwa Apas, Woda, Żywioł Wody, działa harmonijnie i dobroczynnie. Wpływa na dobre samopoczucie, na pogodę ducha, sprzyja skupieniu i wszelkiemu porozumieniu. Jest to znakomity czas dla miłości i przyjaźni, do składania wizyt, zawierania umów, kontraktów, rozpoczęcia prac rolniczych i ogrodniczych. Wibracje Apas zwiększają wrażliwość na piękno sztuki i przyrody, sprzyjają odżywianiu się, uprawianiu sportu, rozpoczynaniu długich podróży, szczególnie drogą wodną. Lekarstwa najkorzystniej jest przyjmować właśnie podczas działania tej tattwy. Wtedy też najlepiej wstawać i kłaść się spać. Przy białej tattwie Wody pojawia się ufność we wzajemnych stosunkach. Należy jednak uważać na zbytnią łatwowierność i lekkomyślność.

Tattwa Prithivi, Ziemia, Żywioł Ziemi, to tattwa powodzenia, ma naturę ciepłą, kojącą. Sprzyja załatwianiu spraw w urzędach, kontaktom z szefem, przeprowadzaniu operacji pieniężnych. Zwiększa szanse wygranej na loterii. Jest to najlepszy okres do zawierania małżeństw, rozpoczynania spraw o znamionach trwałości, np. na zakup ziemi i majątku trwałego. Znakomity czas dla ćwiczeń i medytacji! Podczas Prithivi trzeba wystrzegać się chciwości, zachłanności i łakomstwa.

Zegar rytmów tattwicznych - zegar szczęścia


Impulsy kolejnych tattw tworzą rytmy tattwiczne. Można, oczywiście, wyliczać je "na piechotę", ale całą sprawę ułatwi specjalny zegar. Spopularyzował go przed II wojną znany astrolog Franciszek Prengel, a po wojnie Biblioteka Wiedzy Potrójnej. Dziś przedstawiamy kolejną wersję obu opracowań. 

Tattwy - Zegar Szczęścia - Pięć Przemian

Czarną strzałkę znajdującą się na tarczy popularnego zegara tatwicznego przed nazwą pierwszej tattwy Akaśa (oznaczona jako czarna lub indygo) ustawiamy na godzinę lokalnego wschodu Słońca dla danej miejscowości, w której się znajdujemy. W ten sposób będziemy mogli odczytać, jaka faza tattwiczna wypada o określonej godzinie. Dodatkowo w kole wewnętrznym wpisane są związki poszczególnych tattw. 

Godzinę wschodu Słońca dla danej miejscowości możemy wyczytać z lokalnej gazety lub znaleźć w Internecie, także w programach astronomicznych i lub astrologicznych. Możemy też czas wschodu Słońca obliczyć. Jeden stopień różnicy w długości geograficznej daje około 4 minuty przesunięcia czasu wschodu Słońca. 


Wszechświat i Przyroda wibrują żywiołami 


Według współczesnej nauki wszystko we wszechświecie drga i stanowi zespół wirujących atomów oraz cząsteczek. W ostatnich latach nauka zbliża się też coraz bardziej do pojęć astrologicznych oraz filozofii wedyjskiej. Przyczyniły się do tego bardzo m. in. badania nad tajemniczymi wibracjami, pochodzącymi z dalekiego wszechświata. Są to tak zwane promienie kosmiczna, znane astrologii od wielu tysięcy lat. Wśród tych promieni znajduje się pewien rodzaj rytmicznych drgań, falujących bezustannie w eterze kosmicznym, jak też działających w nas samych. Wtajemniczeni na Wschodzie nadali tym wibracjom nazwę "tattwa", co znaczy tyle co "ruch", "zasada", "żywioł", "element", "przemiana".

Istnieje pięć takich zasadniczych tattw, noszących nazwy:

1. Akaśa (czytaj: aakaaśa) - Eter, Duch, Przestrzeń, chińskie: Złoto, Metal; 
2. Vayu, Waju - Wiatr, Powietrze, chińskie: Drzewo; 
3. Tejas (czytaj: tedżas), Agni - Ogień; 
4. Apas, Apa - Woda; 
5. Prithivi - Ziemia. 

Powyższej kolejności odpowiadają następujące kolory, czarny (granat, indygo), zielony lub niebieski, czerwony, biały i żółty (złocisto-żółty). Komu więc trudno zapamiętać nazwy hinduskie w celu orientacji, posługiwać się może na początek nazwą koloru danej tattwy. Kolory te nie zostały jednak dowolnie przydzielone danym tattwom, lecz mają głębsze znaczenie. Mianowicie wrażliwsze osoby widują w czasie wibracji poszczególnych tattw pewne odmienne zabarwienie eteru. Zabarwienie to ma się właśnie wyrażać w tych kolorach i odpowiadać kolejności powyżej wymienionej.  Zrozumiemy to przy analizie każdej z tattw, reprezentujących nic więcej jak rytmiczną pulsacją energii żywiołów przyrody, utajonej w poszczególnych ciałach planetarnych naszego układu słonecznego. Jak już wiadomo posiadaczom "Tatwicznego zegara Szczęścia", wibracje tattw odbywają się bezustannie. Ze wschodem słońca w danej miejscowości pobytu rozpoczyna się zawsze drganie tattwy przestrzennej, duchowej, po upływie 24 minut drga zielona tattwa Powietrza, poczem czerwona Ognia, biała tatwa Wody oraz żółta Ziemi. Po upływie 2 godzin (5×24 minuty) rozpoczyna się znowu działanie akaśnej tatwy kosmosu, poczem znowu Powietrznej, czerwonej Ognia, itd. Wciąż w tej samej kolejności, aż do następnego wschodu słońca, rozpoczynającego się znowu akaśą czyli duchową (kosmiczną, przestrzenną) tattwą. Kolejność ta to cykl schodzenia elementów, przejawiania duszy w formie i wcielania czy materializacji idei, archetypów. 


Rozróżniamy piec zasadniczych tatw:

AKASHA (Akaśa) - Eter, Przestrzeń, Duch, Anioł Eteru  

Odpowiada jej w oznaczeniach kolor czarny, lepiej indygo-fioletowy, kolor nocnego nieba, często także magiczny kolor światła Księżyca (księżycowy biało-żółtawy). Przyporządkowano jej planetę Saturn (kolor indygo-fioletowy). Jej żywiołem jest eter, przestrzeń, duch, kierunek ruchu poprzeczny, przenikający, wszechstronny nie wyróżniony ku środkowi. Ma naturę zimna. Łączy się Akaśa-Tattwę ze słuchem i gorzkim smakiem. Wpływ jej bywa niszczący i hamujący dla ludzi złych podobnie jak wpływ Saturna. W czasie jej trwania wskazany jest odpoczynek i zmniejszenie aktywności. Akaśa-Tattwa jest dobroczynna tylko dla osób moralnie czystych, bezgrzesznych, uduchowionych... 

VAYU (Waju) - Wiatr, Anioł Powietrza 

Kolor zielony lub niebieski, zielonkawo-niebieski, błękitny. Planeta Merkury jest w żywiole Powietrza. Jej żywiołem jest powietrze, kierunek ruchu zygzakowaty, dośrodkowo-odśrodkowy, wschodni. Ma naturę chłodną. Łączy się ja ze zmysłem czucia, dotykiem i smakiem kwaśnym. Wpływ jej ma charakter zmienny, niestały. Gdy działają te wibracje należy załatwiać sprawy nie cierpiące zwłoki, wysyłać listy, rozpoczynać pracę umysłową i naukową, spacery, krótkie podróże, wycieczki turystyczne. Trzeba unikać w tym czasie kąpieli i plotek (obmawiania). Łatwiej też wtedy kogoś oszukać, "wpuścić w maliny"... 

TEJAS (Tedźas), Agni - Ogień, Anioł Ognia 

Kolor czerwony, czerwono-pomarańczowy. Planeta Mars i Słońce są w żywiole Ognia. Jej żywiołem jest ogień, kierunek ruchu wzwyż, ku południowi. Ma naturę gorącą. Łączy się ja ze wzrokiem i smakiem żrącym. Wpływ jej nosi charakter podniecający i gwałtowny. Wzmaga odwagę, przedsiębiorczość, uaktywnia. Podwyższa temperaturę ciała. Sprzyja podejmowaniu odważnych przedsięwzięć, działaniom łączącym się z wojskiem, policja, przemysłem. W tym czasie istnieje większe niebezpieczeństwo wypadków, łatwiej wywołać u kogoś gniew i niezadowolenie.

APAS (Apa) - Woda, Anioł Wody  

Kolor biały, przeźroczysto-biały. Planeta Wenus i Księżyc są w żywiole Wody. Jej żywiołem jest woda. Kierunek ruchu w dół i na zewnątrz, ku zachodowi. Ma naturę chłodną. Łączy się ja ze zmysłem smaku i smakiem ściągającym. Działa harmonijnie i rozweselająco. Bywa tak samo dobroczynna jak kolejna tattwa żółta. W tym czasie warto rozpoczynać wszelkie prace gospodarcze, rolnicze, ogrodnicze, załatwiać transakcje finansowe i handlowe, kupować i sprzedawać. Bywa to dobry czas dla miłości. Wzrasta wrażliwość na piękno sztuki i przyrody. Warto wtedy składać wizyty, przyjmować leki, rozpoczynać długie podróże - zwłaszcza woda. Czas ten sprzyja uprawianiu gimnastyki i sportu. Bywa korzystny dla mówców. W tej tattwie najlepiej kłaść się spać i wstawać. 

PRITHIVI (Prithiwi) - Ziemia, Anioł Ziemi 

Kolor żółty, żółto-złocisty. Planeta Jowisz jest w żywiole Ziemi. Jej żywiołem jest ziemia. Kierunek ruchu skośny, opadający, ku północy. Ma naturę ciepłą. Łączy się ja z węchem i słodkim smakiem. Uznaje się ją za łatwą w uzyskiwaniu powodzenia. Nadaje się wspaniale do rozpoczynania wszelkich prac mających znamiona trwałości. W tym czasie warto zawierać małżeństwa, przyjaźnie. Rozpoczynać długie podróże i sprawy sądowe. Wtedy tez najłatwiej o kontakt z przedstawicielem władz, szefem. Bywa to dobry okres do rozpoczynania przeprowadzek, operacji finansowych, spekulacji, gier na loterii, odżywiania się. 


Znajomość Tattw w praktyce 


Słowo „Tattwa” wywodzi się z sanskrytu (Tattva). Tattwa – jest to elementarna właściwość mocy Boga, Brahmana, przejawiona w kształtowaniu i istnieniu bytu przedmiotowego zgodnie z określonymi prawami ewolucji. Tattwy są jakościami, które przejawiają się i funkcjonują jako energie duchowe w sferze materii fizycznej zgodnie z określonymi prawami. Stąd poznanie i zrozumienie tych sił, ich tajemniczego i rzeczywistego, lecz subtelnego działania daje wiedzę i możliwości ich zastosowania w rozwoju człowieka. Ponieważ są to potężne podstawowe duchowe siły funkcjonujące i kierujące światem materialnym, konieczny jest duchowy świadomy rozwój i przemiana człowieka (nara) w Człowieka (Manusha). Przemianą tą jest poznanie „Iskry Bożej” (Dźiwatmana, Jiva Atmana) w sobie, przebudzenie i rozwój wewnętrzny poprzez podniesienie niższego, przemijającego ja i zjednoczenie z Wyższym Boskim wiecznym Ja w człowieku, a w zewnętrznym działaniu połączenie się z Pra-Ja – Bogiem w wiecznym życiu. Jest to prawdziwa droga każdego człowieka i stanowi prawdziwy motyw zgłębiania i stosowania wiedzy o tattwach. 

Konkretyzując tą ogólną myśl o rozwoju wewnętrznym, jeżeli chodzi o zrozumienie sensu i konieczności świadomego rozwoju duchowego człowieka wiemy z jogi i tradycji wschodnich, że w codziennej pracy i realizacji życia kroczymy tą drogą gdy świadomie pielęgnujemy i wdrażamy zasady Yama oraz Niyama, w tym niekrzywdzenia (ahinsa), prawdomówności (satya) i niekradzenia (asteya). Zasada niekrzywdzenia (powstrzymywania cierpienia) samoczynnie rozszerza się poza rodzinę, przyjaciół, znajomych idąc dalej i obejmując wszystkich ludzi - o ile oczywiście sobie na to zasłużą swoim dobrym postępowaniem. W miarę rozwoju rozszerza się zasady Yama i Niyama na wiele grup istot. Na tej prawidłowej drodze rozwoju to, co jest zwierzęce lub demoniczne w człowieku staje się subtelniejsze, bardziej duchowe. Ostatecznie czasem zdarza się, że ciało fizyczne podnosi swoje wibracje do takiego poziomu, że zanika śmierć ciała fizycznego. Na tym etapie rozwoju człowiek zgodnie ze swoją wolą zmienia ciało fizyczne podnosząc jego wibracje do poziomu energii (linga śarira, pranamayakośa). Będąc w tym punkcie rozwoju człowiek realizuje nie tylko zadania jednego życia, ale rzeczywiste cele całego swojego istnienia, których jest już świadomy, ponieważ stał się jednością z Bogiem, Brahmanem. Jednakże należy głęboko przeanalizować siebie i zanim przystąpi się do ćwiczeń zdać sobie sprawę, czy starczy nam sił, męstwa i czy zachowamy etyczną postawę w podnoszeniu naszej zwierzęcej części do poziomu duchowego, aby to, co nietrwałe i przemijające w nas stało się  z naszym wiecznym Boskim Ja jednością, jednością z Atmanem. 

Mistrzowie przestrzegają – „...kto siły te zechce zastosować dla materialnych tylko zwycięstw, nadużyje Boskie w człowieku dla egoistycznych celów – ten dozna głębokiego rozczarowania. Wejdzie nie w świetlaną przestrzeń życia, lecz w jeszcze bardziej głębszą i czarną noc. Zdobędzie nie poznanie i zrozumienie, lecz chaos. A to, co wynurzy się z ciemności i pozornie z pokorą legnie mu u stóp z czasem stanie się męką i najsroższą karą. Rozwijający swe siły psychiczne i duchowe z czasem występuje ze swego karmicznego koła życia, rozpuszcza nagromadzony karman. Wielką zbrodnię popełnia i straszny los przygotowuje sobie ten, kto budzi i rozwija zdolności duchowe bez czystej i zdecydowanej woli użycia ich tylko dla dobra współbraci i dla osiągnięcia wyższego poznania prawdy (satyam). Rozwijając się człowiek staje wyżej i jest celem dla różnych ciemnych  sił, dla demonów. Tylko czystość poczynań jest tym nieprzebitym pancerzem, o który rozbiją się wszelkie ataki z płaszczyzny destrukcji. Lecz jeżeli tylko osłabnie  w swych szlachetnych dążeniach, chroniący pancerz rozluźnia się i i siły wrogich potęg ciężko go ranią”. 

Pięć Tattwas - Pięć Żywiołów - Pięć Przemian

Przezwyciężenie własnego egoizmu, sumienne spełnienie swoich ludzkich obowiązków z wysoko rozwiniętym poczuciem odpowiedzialności, realizacja zasady, że czym bardziej skutki naszych działań niosą rzeczywiste dobra i obejmują jak największą społeczność, są dobre i dla nas – to jest gwarancja, że „tattwiczne praktyki” nie wzmocnią podświadomie naszego złudnego przemijającego ja. Zaznaczamy przy tym, że duch i materia to jedność podzielona w celu zachowania pełnego rozwoju. Duch przeniknął materię po to, aby ją uduchowić, przeistoczyć. Materia przyjmuje ducha, aby duch się zmaterializował w procesie ewolucji, co oczywiście ma miejsce w drodze indywidualnej praktyki rozwoju duchowego, medytacji i pranajam, sadhan. Nie ma czegoś takiego jak transformacja duchowa całej ludzkości, chociaż są grupy ludzi związane z konkretnym mistrzem (guru), które doznają przemian duchowych, transformacji w podobnym czasie, podnosząc swoje wibracje ku boskości, co nadaje im znamię hermetyzmu i ezoteryzmu (okultyzmu) na tle zwykłego społeczeństwa. Rok 2000 rozpoczął inkarnacje dusz na najniższym stopniu rozwoju na co wskazuje nie tylko najniższa wibracja numerologiczna kolejnych lat urodzenia, a jak wiadomo roczniki z wieloma zerami i niskimi cyframi to dusze bardzo młode, często dopiero opuszczające zwierzęcy lub demoniczny krąg ewolucyjny i wchodzące na ludzką ścieżkę rozwoju w ludzkich inkarnacjach. 

Człowiek realizując swoje życie poprzez rozwój duchowy, przebudzenie Duszy (Jaźni, Atmana) dąży do jedności z Istotą Tworzenia, z Brahmanem – z którego wszystko powstaje, przejawia się i przekształca dalej. Stan wielkiej wiecznej ciszy przed rozwojem tworzenia zmienia się w stan wiecznego ruchu w określonej przestrzeni wszechświata, rozkładając najdrobniejszą pramaterię przez swoje działanie w siedmiu różnych stanach świadomości. Te siedem stanów lub Pra-sił jest podstawą wszystkich przyszłych zjawiskowych form. Te 7 kosmicznych sił – to 7 podstawowych tattw (tattvas), którymi posługuje się budowniczy wszechświata, wielki architekt, Brahman Bóg, kierując rozwojem świata i człowieka. Światłość Jednego Wiecznego Logosu, Twórcy wszechświata rozszczepia się w siedmiu promieniach (kolorach) – w siedmiu podstawowych zasadach czyli tattwach i wszystko we wszechświecie z nich powstało. 

Praprzyczynowa pierwsza uniwersalna siła wypływająca  z nieprzejawionego Logosu na początku każdego procesu tworzenia (idea stworzenia) nazywa się Tattwą – Adi (pierwszy). Jeżeli Logos przekaże swą świadomość (plan stworzenia) w swój twór powstaje Tattwa Anupadaka (bez rodziców). W nim spoczywają Boże Iskry, które w przyszłych okresach rozwojowych wypełnią wszechświat jako ludzkie istoty. Są to stworzone Wyższe Jaźnie (Parama Atman) istot przebywające poza czasem i przestrzenią. Tattva Anupadaka ujawnia się w ludzkich istotach jako Kala (Kaalaa) Tattva czyli Zasada Czasu w Adźńam czyli Trzecim Oku wewnątrz głowy (Kalaćakram), a Adi Tattva ujawnia się czy przejawia w ludziach jako Zasada Przestrzeni Wszechświata (w lotosie ponad głową, w ćakramie tysiąca płatków)***. 

Z trzeciej Pra-siły – tattwy Akaśa (Aakaaśa) objawia się twórcza siła ducha czy eteru we wszechświecie, w czasie i przestrzeni. Akaśa jest zasadą łączącą energię absolutną z widocznym światem materialnym, jest ona pełna form w różnych stadiach i możliwościach. Od Jednego jej światła zapalają się światła wszechświata. Z tattwy Akaśa powstają 4 pozostałe tattwy czyli elementy, żywioły budujące plan materialny. Trzy pierwsze tattwy: Adi, Anupadaka (Kaalaa) i Akaśa są przejawieniem trzech stron czy raczej sfer (poziomów) Jednej Wieczności odzwierciedlonej w głównych religiach, np. w naszej jako Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Święty; w hinduizmie jako Sat, Ćit i Ananda. Aby sprecyzować tą kwestię dodajmy, że Bóg, Brahman, nieprzejawiony przejawia się w Trójjedni: Bóg Ojciec ze swoją mocą stwórczą – tattwą Adi, Syn Boży ze swoją mocą stwórczą, którą jest najwyższa inteligencja – tattwą Anupadaka, Duch Święty ze swoją mocą stwórczą, którą jest miłość – tattwą Akaśa. Trój-jednia, Trimmurti Boga Przejawionego odzwierciedla się w naturze w 3 cechach natury (Gunach) – Satwa (poznanie), Radżas (prężność i ruch) oraz Tamas (bewładność, zawoalowane siły natury, które zasłaniają całkowicie Boskość, przez co człowiek tkwi w ułudzie życia, w Majaku, w Maya). Trzy Guny dotyczą różnych stopni bytu i zasadniczo czterech niższych tattw: Vayu (Waju), Tejas (Tedźas) lub Agni, Apas i Prithivi (Prithiwi). 

Zasadnicze cechy siedmiu tattw


1. Tattwa Adi to objawienie czystego Boskiego Światła, gdzie znikają wszystkie różnice. Natura koloru niebieskiego. Będąc w tej tattwie człowiek jest w swoim Wyższym Ja zjednoczony z Bogiem (stan samadhi). W tej tattwie odzwierciedla się guna Satwa (poznanie, światło, lekkość, dobroć).

2. Tattwa Anupadaka odpowiada światowi tzw. Bożych Monad, w niej przebywa Wyższe Ja człowieka w ciele duchowym. Jest poza czasem i przestrzenią oraz ponad prawem karmana. Symbolizuje ją kolor złocisty. Oznacza siłę boskiej inteligencji i nagromadzonej mądrości wieczystej. 

3. Tattwa Akaśa - z niej utworzone jest ciało przyczynowe z ludzkim Ja wraz ze swoimi 5 mistycznymi siłami. Zanim podamy zasadnicze cechy tej oraz następnych tattw wyjaśnijmy, że Hindusi zaobserwowali cykliczność oddechu w zależności od poziomu świadomości i aktywności, ta zaś była związana z tattwą, w której człowiek w danym momencie się znajduje. Zauważono, że jeżeli człowiek pogrążony jest w medytacji, oddycha oboma otworami nosa równomiernie to jest w tattwie Akaśa. Jego oddech pozostawia wyraźny ślad mgły, podobny do małżowiny ucha, na lustrze bez ram trzymanym w odległości 1-2 długości jego palców. Oba płaty płuc zapełniają się wtedy powietrzem równomiernie. Energia płynie kanałem centralnym kręgosłupa, tzw. suszumną. Aura w obrębie splotu słonecznego przybiera kolor indygo. W ustach pojawia się odczucie smaku gorzkiego. Wyostrza się zmysł słuchu, osoba ma odczucia ruchu energii wirującego i rozchodzącego się we wszystkich kierunkach, nasuwają się wyobrażenia przebywania w przestrzeni bez granic. Pojawia się dźwięk H w tonie oktawy średniej. Wymawiając sylabę Ham łatwiej się przywołuje tą tattwę. Przez umysł mimo woli przepływają skojarzenia i chęć zrozumienia przyczyn istnienia zarówno w człowieku, jak i we wszechświecie.  Łatwiej wchodzimy w tattwę Akaśa kierując swoją uwagę wewnątrz siebie, ku duchowi. Tattwa ta jest symbolem czystości. Jeżeli w niej funkcjonuje guna (cecha) Satwa – pobudza w nas wyższą duchową inteligencję i czystość. Jest w niej również guna Tamas – budząca niższą zwierzęcą miłość. Od człowieka zależy jaką aktywność przejawi. Tattwa, w której najlepiej przebywać w medytacji koncentruje się na wyższych uczuciach i stanach, stąd w miarę możliwości lepiej powstrzymać się od aktywności fizycznej lub umysłowej w czasie jej działania, gdyż to co jest czynione fizycznie w tej tattwie daje najgorsze wyniki. Tattva Akaśa jest energetycznie przeciwieństwem Pritthivi - tattwy Ziemi. 

W dalszej charakterystyce tattw aby nie poprzedzać ich opisu tymi samymi wyjaśnieniami, podawać będziemy hasłowo ich cechy, np. oddech środkowy, kształt oddechu, zmysł, kierunek, smak, sylaba, ton oktawy itd. 

4. Tattwa Vayu (Waju), Wiatr, Powietrze - jest pierwszą manifestacją życia, z jej wibracji utworzone jest ciało mentalne, niższy intelekt, oddech przez lewy otwór nosa lub przez lekko otwarte usta, długość oddechu 8 palców, kształt oddechu owal, ruch energii po przekątnej (zygzaki), powoduje odczucie niepokoju, kierunek wschód, tattwa ta przejawia element powietrza, jej natura jest chłodna, energia płynie kanałem Ida, smak kwaskowaty, zmysł dotyku, kolor zielony lub zielonkawo-błękitny (często także jasnoniebieski lub zielonkawo-błękitnawy), ton bardzo wysoki Y, sylaba Yam. Wyższe siły – Kriya-Śakti, siła samoświadomej myśli. Praktyczne zastosowanie – opanowanie myśli, koncentracja. Rozwija uczucie i mowę, dodaje bodźca w rozwoju duchowym, przyśpiesza rozwój duchowy, polepsza szybką ocenę sytuacji i pamięć, wzmaga intuicję. Sprzyja realizacji spraw krótkotrwałych, niepomyślna przy zatrudnianiu, czynieniu zakupów, prowadzeniu wiążących rozmów. Sprzyja wysiłkowi fizycznemu i umysłowemu przy poważnym podejściu. W chorobach objawia się niedostateczną wydolnością rozmaitych organów zagrażającą następnie innym organom przez wzrost temperatury, dreszcze, itp. 

5. Tattwa Tejas (Tedżas) lub Agni – przejawia element Ognia, zjawiska świetlne i elektryczne, rządzi zmysłem wzroku, w niej zbudowane jest ciało astromentalne – uczucia i pragnienia oraz organy działania człowieka podporządkowane wolą (narząd głosu, ręce, nogi, organy wydzielania i rozrodcze). Guna sattva lub radżas. Kolor płomienno-czerwony, kształt oddechu trójkąt (trzy fazy), długość oddechu 4 palce, smak osty, piekący, zapach gryzący, natura gorąca, kierunek południowy, ruch w górę, ton wysoki R, sylaba Ram, energia płynie kanałem Pingala (oddech prawym otworem nosa) lub wdech przez usta i wydech przez nos, wyższe siły (siła samoświadomej woli, tzn. ludzka wola podporządkowana przez zrozumienie Woli Bożej) przejawiają się poprzez aktywizację centrów energetycznych: splotu słonecznego. Rozpoczęcie leczenia chorób o cechach negatywnych – daje dobre efekty u chorych będących w tej tattwie. Będąc pod jej wpływem bez obawy można kąpać się w zimnej wodzie. Tattwa ta korzystna jest dla wojskowych, przemysłu zbrojeniowego, policjantów, wojowników. Dla pozostałych dziedzin i sytuacji bywa niekorzystna. 

6. Tattwa Apas, Apam, Apa – to Woda, przeciwieństwo Tejas (Ognia). Z niej zbudowane jest ciało eteryczne ze swoimi pięciorakimi siłami życiowymi – pranami, którymi utrzymuje ciało fizyczne przy życiu. Przejawia element wody, stanu płynnego, odpowiada przyciąganiu, symbolizuje ją ruch energii w dół – spokój, kierunek zachodni, natura zimna, energia płynie w kanale Ida – oddech lewym otworem nosa lub wdech nosem a wydech ustami, kształt oddechu – półksiężyc, długość oddechu 16 palców, smak i zapach cierpki długo utrzymujący się, barwa wodno-przeźroczysta, srebrno-fioletowa przechodząca w biały, ton głęboki V, sylaba Vam, guna Radżas. Odcień koloru zależny od poziomu etycznego osoby. Jest dobrą tattwą do wszelkiego rodzaju aktywności, której celem jest trwałość, pomyślność, prowadzenie we wszystkich dziedzinach życia. Jest tattwą skupienia i koncentracji. W tej tattwie choroby z temperaturą natychmiast są przełamywane, przewlekłe łatwiej przezwyciężyć w optymalnie krótkim czasie, poczęcia i porody przebiegają pomyślnie, dzieci urodzone w tej tattwie posiadają większe zdolności rozwoju intelektualnego. 

7. Tattwa Prithivi (Prythiwi, Prthivi), Ziemia – tattwa radości życia, zdrowia, pogody ducha, życzliwości, miłości powszechnej i sprawiedliwości. Jest wolna od wszelkiej słabości, złości, strachu, zawiści i jakichkolwiek niezdrowych namiętności. Aktywizuje ludzi do czynów humanitarnych, zdrowego optymizmu, praktycznego idealizmu. Wszystko, co rozpoczniemy będąc pod wpływem wibracji tej tattwy jest szczęśliwe i trwałe. Choroby mające przesilenie w tej tattwie bardzo szybko się kończą, rozpoczęte leczenie daje szybkie wyzdrowienie, szczególnie choroby włosów, skóry, mięśni, kości, nerwów i żył. Tattwa Prithivi tworzy fizyczne ciało z pięcioma zmysłami, oznacza element materialnego stanu ziemi w nas, panująca w niej guna to Tamas, Tamoguna. Tattwa Prithiwi rządzi zmysłem węchu, symbolizuje ją kolor żółty (żółto-złocisty), smak słodki przyjemny, kształt oddechu czworobok (oddech czterofazowy), długość oddechu 12 palców, natura ciepła, kierunek północny, ruch energii do środka horyzontalny, oddech prawy kanał energetyczny Pingala lub oddech przez nos, ton bardzo głęboki (niski) L, sylaba Lam. Tattwa ta reprezentuje cechę wytrwałość. Praktyczne zastosowanie – regulacja osobistych zewnętrznych okoliczności. Wyższe siły przejawiają się poprzez aktywizację Kundalini. Energia tej tattwy ziemnej oczyszcza także zbiornik karmiczny powiązany z podstawową ćakrą muladharą znajdującą się u podstawy tułowia w której ziemna tattwa Prithiwi ma swoją siedzibę. 


Cykliczność Tattw – Ogólna Charakterystyka


W człowieku cyklicznie i harmonijnie wibruje 5 (u osób rozwiniętych 7) tattw powodując pięć rodzajów oczyszczeń i przemian. Jeden cykl trwa 2 godziny zegarowe, rozpoczyna się o wschodzie Słońca, na każdą tatwę przypada 24 minuty w cyklu. Tattwy wibrują w następującej kolejności: Akaśa, Vayu (Waju), Tejas (Tedźas, Agni), Apas (Apah), Prithivi (Prythiwi). W ciągu 24 godzin jest 12 obiegów tattw. Należy zwrócić uwagę, że podczas wibracji podstawowej w danym momencie tattwy, pozostałe tattwy (energie) również wibrują wpływając na tattwę zasadniczą aby utrzymać w harmonii wszystkie funkcje człowieka tworząc w jednym 24 minutowym cyklu zasadniczym pełen cykl obrotu tattw pobocznych. Przykładowo pełny cykl tattwa Akaśa trwa 24  minuty, lecz w tym czasie trwa pełen cykl tattw pobocznych zmieniających się średnio co 4 minuty i 48 sekund. 

Podajemy cykliczne zestawienie: 


Akaśa-Akaśa, Akaśa – Vayu, Akaśa Tejas, Akaśa – Apas, Akaśa – Prithiwi. 
Vayu – Akaśa, Vayu – Vaju, Vaju – Tejas, Vayu – Apas, Vayu – Prithiwi. 
Tejas – Akaśa, Tejas – Vayu, Tejas – Tejas, Tejas – Apas, Tejas – Prithivi. 
Apas – Akaśa, Apas – Vayu, Apas – Tejas, Apas – Apas, Apas – Prithiwi. 
Prithiwi – Akaśa,  Prithiwi – Vayu, Prithiwi – Tejas, Prithiwi – Apas, Prithiwi – Prithiwi. 

Tattwy w bioenergoterapii i leczeniu duchowym 


Następstwo cyklu 5-ciu tattw pobocznych oznacza również następstwo tattw głównych. Znajomość cykliczności tattw ułatwia pracę bioenergoterapeutom i uzdrowicielom duchowym do prana-bheshajya (uzdrawiania pranicznego)  prowadzącym oddziaływanie zwiększające szanse efektywnej pomocy w następujący sposób: 

1) Bioenergoterapeuta czy uzdrowiciel duchowy udzielający pomocy uzdrawiającej utrzymuje pozytywny stan Akaśa Tattwy będąc przepełniony głębokim uczuciem współczucia podmiotowego, a w miarę możliwości stan tattwy Anupadaka z pełnymi ich cechami. 

2) U człowieka, któremu udziela się pomocy uzdrowiciel określa aktualnie wibrującą tattwę, zmienia ją na tattwę Apas lub Prithiwi, czasami w zależności od rodzaju zaburzeń włączając na krótko poboczną Vayu lub Tejas. Wykonuje oddziaływanie uzdrawiające i na zakończenie synchronizuje tattwę człowieka z aktualna tattwą panującą na ziemi (w otoczeniu). Na tym kończy oddziaływanie dziękując Bogu i Wyższemu Ja za uzdrowienie człowieka wizualizując pełne uzdrowienie. 

3) Uzdrowiciele duchowi, bioenergoterapeuci muszą pamiętać, że dobry pełny cykl zabiegów energetycznych trwa zawsze 2 godziny zegarowe, tak aby energie pracowały mocno w każdej tattwie. Zabieg najlepiej zaczynać wraz z początkiem Akaśa Tattwy, gdyż ułatwia to i pozwala na pełne harmonizowanie pacjenta ze zstępującymi kosmicznymi energiami. Dobry uzdrowiciel bioenergetyczny zawsze patrzy na to, jakie tattwy są aktualnie aktywne zgodnie z rytmem dobowym energii kosmicznych czyli zgodnie z tak zwanym Zegarem Tattwicznym, Zegarem Szczęścia rozpoczynającym się o Wschodzie Słońca! 

4) Najkrótszy zabieg bioenergetyczny (praniczny) mający jeszcze sens jego wykonywania, trwa tyle co działanie jednej tattwy pomocniczej czyli 4 minuty i 48 sekund, zatem około 5 minut. Jak wiadomo z profesjonalnej bioenergoterapii (leczenia pranicznego), zabiegi zbyt krótkie, trwające pół minuty czy jedną minutę - nie mają sensu, nie spełniają wymogów czasowych skutecznego przekazywania bioenergii czy leczenia duchowego (Duchem Świętym, Daiva Praną) i traktowane są jako oszustwo dokonywane przez osoby o słabej energii życiowej (witalnej), o słabej bioenergii, ponieważ tylko osoby o słabej sile oddziaływania bioenergetycznego nie są w stanie wykonywać zabiegów w wymaganej długości czasowej, w tym pełnych przekazów, zawsze trwających dwie godziny zegarowe (pięć tattw). 

5) Inna kosmiczna wskazówka do wykonywania najkrótszych zabiegów bioenergetycznych to obrót nieba o jeden stopień czyli na zegarze 4 minuty czasu, oczywiście z czasem na przygotowanie i zakończenie przekazu co daje czas wykonywania ponad 4 minuty, zgodny z zasadami określania energetyki chwili urodzin czy zdarzeń w astrologii. Czas ścisłej koniunkcji z przedmiotem energetyzowania to w sumie 6 stopni (po 3 stopnie w każdą stronę od planety) czyli 4 minuty razy 6 stopni, co także daje 24 minuty jako podstawowy dobry czas oddziaływania kosmicznymi energiami (tattwami). 

6) Im słabszy energetycznie uzdrowiciel, tym krótsze jego zabiegi duchowego czy bioenergetycznego uzdrawiania. Najsłabsi schodzą poniżej 4 minut w sesji leczenia energiami. Średni, trzymają się sesji 25-30 minut, a ci najlepsi robią przekazy trwające w cyklach dwugodzinych i to jeszcze zaczynając z początkiem tattwy Akaśa! 

7) Przesyłanie uzdrawiającej bioenergii (prany) na odległość opiera się na cyklu tattwicznym z podstawą w działaniu jednej tattwy głównej czyli czasowo na rytmie przynajmniej 24 minut oraz ich wielokrotności aż do pełnego cyklu trwającego dwie godziny zegarowe. Oferty typu 5 czy 10 minut darmowego uzdrawiania na odległość można sobie darować jako z założenia nieskuteczne, gdyż osoba, która coś takiego nam oferuje jest na tyle słaba energetyczni, że najprawdopodobniej nie jest nawet na większą odległość wysłać skutecznie swojej niewielkiej przecież bioenergii. Jeśli przykładowo uzdrowiciel wysyła oczyszczającą i łagodzącą ból energię tattwy Apas i po kilku minutach czuje że już dość, to znaczy, że ów uzdrowiciel wyczerpał swoje zasoby (nadwyżki) wodnej tattwy i ma dość posyłania energii, bo nie ma co posyłać, a jak będzie posyłać nadal to jego stan ulegnie zaburzeniu i może się sam rozchorować, wyczerpać, zasłabnąć. Normalnie, woda ciągle płynie i nie ma potrzeby przerywać oczyszczającego strumienia wodnej energii - chyba, że źródło w postaci kiepskiego uzdrowiciela wysycha. Zatem najpierw trzeba się nauczyć przestrzegać rygorystycznie czasowych rytmów tattwicznych dla posyłania energii, a jak dajemy radę - dopiero wtedy można zostać uzdrowicielem, bioenergoterapeutą czy uzdrowicielem duchowym. 

8) Swoje nieco odmienne czasowo rytmy posiada także uzdrawianie kosmicznymi energiami planetarnymi działającymi w czasie tak zwanych godzin planetarnych zwanych horami. Noc i dzień podzielone są na 12-cie równych odcinków czasowych, ale wraz ze zmianą długości dnia i nocy w ciągu roku, przedziały czasowe mierzone w horach planetarnych ulegają zmianie długości. Zimą dzienne hory są najkrótsze i trwają około 40 minut, a nocne najdłuższe i trwają ponad 1,5 godziny. Latem odwrotnie, dzienne hory są długie, a nocne krótkie. Działanie energią planetarną przez jedną horę daje cykl znacznie dłuższy niż jedna tattwa (24 minuty, Gatika), zatem spełnia jego zasadniczy wymóg przyzwoitej terapii energetycznej dla pacjenta. W takim uzdrawianiu stosować można jednak tylko te planety z którymi uzdrowiciel (terapeuta) nie ma żadnych negatywnych (tłumiących) aspektów w czasie urodzenia.

Tattva - Widżet Android na smartfonach

Dodajmy, że cykliczność wibracji tattw jest zbieżna z zasadą w chińskiej filozofii medycyny – z diagramem wzajemnej zależności pięciu praelementów w cyklu twórczym i destrukcyjnym oraz w hinduskiej wiedzy o ćakrach, i 5-ciu ośrodkach mocy człowieka (mikrokosmos). Różnica między tymi systemami, chińskim i indyjskim, zasadniczo tkwi w nazewnictwie. Cykliczność wibracji tattw wykazuje też ścisłą zbieżność z systemem przepływu energii wibracyjnej Ida-Pingala (Yin-Yang, In-Yo) w przyrodzie i człowieku oraz systemem przepływu energii kanałami Ida i Pingala. Zakres i kolejność ćwiczeń, możliwości i sposób kierowania tattwami, itp., mieszczą się w programie praktyki tradycyjnej indyjskiej jogi oraz ajurwedy czyli wedyjskiej medycyny. 

Poszukaj instruktora jogi lub medytacji 


Generalnie, każdy instruktor jogi oraz medytacji powinien umieć objaśnić jak działają tattwy w głębszy sposób, powinien umieć wyliczyć zegar tattwiczny dla danej miejscowości, wyznaczyć cykl pańczatattwy na całą dobę. Jeśli ktoś nie umie posługiwać się zegarem tattwicznym, nie ma podstawowych kompetencji do uczenia medytacji ani innych technik jogi czy tantry. Instruktorzy jogi, w tym medytacji zwykle posiadają kartonowe modele zegara szczęścia, zegara tattwicznego, chociaż współcześnie dostępne są także jako widżety na smartfony oraz jako tabele lub programy w Internecie podobnie jak zegar horas z czasami planetarnych wpływów (Widżet Horacal na Android, etc). 

Zenonbir

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz